Datum: 05/03/2018
De laatste verkeersveiligheidsbarometer van het verkeersinstituut VIAS vermeldt een daling van het aantal doden ter plekke bij een verkeersongeval in 2017 met 3% ten opzichte van 2016. Als we daar het aantal slachtoffers die binnen de dertig dagen na een ongeval sterven nog bij tellen, komen we aan 620 verkeersdoden. Deze daling wordt voornamelijk gerealiseerd door Vlaanderen waar het aantal ongevallen gevoelig is gedaald. In tegenstelling tot Wallonië waar het aantal verkeersdoden is gestagneerd en in Brussel zelfs is gestegen. Voor gans België is het aantal verkeersdoden gedaald met zeventien van 500 in 2016 tot 483 in 2017. Maar om de doelstelling van 420 verkeersdoden in 2020 te halen is de daling onvoldoende.
In een reactie op deze cijfers vertelt Jasper Pillen, woordvoerder van federaal minister van Mobiliteit Bellot, dat er nochtans heel wat inspanningen zijn geleverd om het aantal ongevallen met dodelijke afloop te verminderen. Strengere straffen voor recidivisten en voor alcohol achter het stuur zijn maar twee voorbeelden van de voortdurende inzet van de politieke wereld om het verkeer veiliger te maken.
Ook VIAS stelt dat er verschillende factoren spelen als het het er op aankomt schuldigen voor al die doden aan te duiden. Niet enkel het beleid draagt verantwoordelijkheid, maar ook het gedrag en de mentaliteit van de bestuurder speelt een rol. Bij analyse van de ongevallen is het duidelijk dat de focus moet liggen op twee oorzaken : alcohol en snelheid.
Het aantal ongevallen daalt voor elk type van weggebruiker, behalve voor vrachtwagens die een stijging kennen van 3%. Deze stijging is sterker in Wallonië (+ 6%) dan in Vlaanderen (+ 2%).
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) hoopt op zijn beurt dat de Vlamingen beseffen dat ‘onprettige maatregelen’ noodzakelijk zijn om levens te kunnen redden. “Het is niet mijn bedoeling om altijd maar onprettige maatregelen te nemen, zoals extra controles en extra camera’s. Het is wel mijn doel om met die onprettige maatregelen resultaten te boeken,” zegt Weyts.
Ook het aantal gewonden is in 2017 gedaald. In 2017 telde men 48.227 gewonde verkeersslachtoffers, wat 6% minder is dan in 2016. De laatste 10 jaar heeft men in België ongeveer 3000 levens gered en 60.000 ongevallen vermeden.
We kunnen samenvatten dat op nationaal niveau de cijfers van deze verkeersbarometer van 2017 een positieve evolutie tonen ten opzichte van de cijfers van 2016. Zowel het aantal doden als het aantal ongevallen dalen lichtjes. Maar deze evolutie is onvoldoende om de doelstelling voor maximaal 420 doden tegen 2020 te realiseren.